Ako sa má rozvíjať školstvo v Bystrici? Určené boli 4 priority
Na základe rozsiahlych analýz je súčasťou koncepcie aj stratégia pre rozvoj školstva so štyrmi prioritami. Dali by sa nazvať aj štyri P.
Pri tvorbe koncepcie sa v období od septembra 2020 do novembra 2021 realizoval dotazníkový prieskum a viaceré stretnutia s riaditeľmi škôl a školských zariadení, pedagogickými i odbornými zamestnancami a zamestnankyňami, s odborníkmi v oblasti poradenstva, ale aj s predstaviteľmi iných organizácií, ktoré majú v našom meste vplyv na vzdelávanie. Obdobie spracovania koncepcie bolo sprevádzané pandemickými opatreniami s vážnymi dopadmi na spôsob výučby. Na základe analýz, identifikoval spracovateľský tím dva kľúčové problémy, ktoré úzko súvisia so stavom školstva a podmienkami v celej Slovenskej republike.
Kľúčové problémy
„Ide o chýbajúci systém hodnotenia a nedostatočný systém poradenstva v školstve. Absentujú nástroje motivácie učiteľov pre svoj profesijný rast, pretrváva uniformita školstva, nerozvíja sa inovatívnosť, zvyšuje sa nespokojnosť spoločnosti so školstvom. Zároveň chýbajú vo vyučovacom procese podporné služby odborníkov, sociálni pedagógovia a pod. Do budúcna bude preto potrebné navýšiť počet odborných zamestnancov, detských psychológov, pedagogických asistentov, ako aj asistentov učiteľov,“ hovorí Magdaléna Bernátová, spracovateľka Koncepcie rozvoja školstva mesta Banská Bystrica na roky 2021 – 2026.
Potreba vzniku tzv. inkluzívnych tímov, ktoré vytvárajú vhodné podmienky pre vzdelávanie všetkých žiakov, detí a zároveň podporujú učiteľov a rodičov, je podľa Adamovičovej v súčasnej dobe mimoriadne dôležitá. Dobrým príkladom sú viaceré banskobystrické základné školy a škôlky, ktoré uspeli v roku 2020 v Národnom projekte ministerstva školstva podporujúcom práve inkluzívne vzdelávanie. Učiteľom v triedach vypomáhajú pedagogickí asistenti, školskí psychológovia, špeciálni a sociálni pedagógovia.
Riešenie problémov
Napriek tomu, že slovenský školský systém má nedostatky, samospráva ich plánuje v rámci miestnej školskej politiky riešiť.
„Vytváranie bezpečného a atraktívneho prostredia v našich materských a základných školách má pre deti a žiakov pozitívny vplyv na ich celkový vývoj. Zároveň je to jeden z aspektov, ktorý môže vzbudiť záujem o školu a ďalšie vzdelávanie. Ďakujem spracovateľskému tímu za vytvorenie koncepcie, ktorá dáva nášmu mestu víziu. Verím, že vďaka podnetom a potrebám zahrnutým v koncepcii bude mať Školský úrad s čím pracovať a podarí sa nám napredovať aj v tejto oblasti. Zároveň som presvedčený, že by bolo vhodné, keby sa aj status učiteľa vrátil na miesto, ktoré mu v minulosti patrilo. Bez dobrých učiteľov bude v budúcnosti len veľmi ťažko realizovať akúkoľvek koncepciu,“ dopĺňa primátor Ján Nosko.
O tom, aké sú 4 priority pre rozvoj školstva v Bystrici, sa viac dočítate na nasledujúcej strane.