FOTO: V Bystrici sa stretlo 9 primátorov. Chcú zatlačiť na severojužné prepojenie
Vodiči sa nevedia dočkať severojužného prepojenia Banskobystrického a Žilinského kraja. Napriek sľubom ministerstva sa projekty zatiaľ nerozbehli.
Iniciatívu stredné Slovensko, ktorej cieľom je urýchliť proces budovania severojužného prepojenia daného regiónu, v utorok v Banskej Bystrici podpísalo deväť primátorov – zakladajúcich členov rovnomenného združenia. Ako pri podpise uviedol primátor Banskej Bystrice Ján Nosko, čelní predstavitelia miest tak reagujú na to, že aj napriek prísľubom zo strany Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR a Národnej diaľničnej spoločnosti, že sa rozbehnú projekty severojužného prepojenia Banskobystrického a Žilinského kraja, sa doteraz tak nestalo.
Väčší hlas
Podľa neho vznikom iniciatívy sa vytvorí platforma, ktorá by mala byť pri všetkých otázkach týkajúcich sa daného dopravného prepojenia a mala by komunikovať s kompetentnými. „Iniciatíva sa chce rozšíriť aj o ďalšie obce a mestá, tak aby mala ešte väčší hlas. Chceme, aby stredné Slovensko nebolo odstavené od rozvoja, pretože všade inde sa stavajú moderné cesty, ale stredné Slovensko je z tohto procesu vynechané,“ uviedol primátor Ružomberku Igor Čombor.
Podľa jeho slov je takto negatívne zasiahnutých 13 okresov v oboch krajoch a 20 percent územia republiky, na ktorom žije približne milión obyvateľov. „Tento evidentný proces odstavovania stredného Slovenska od rozvoja je dnes taký zjavný, že už nikoho nenecháva pokojným,“ dodal s tým, že podľa neho severojužné prepojenie na linke Budapešť – Krakov by oživilo celý región stredného Slovenska na dlhé desaťročia.
Okrem zapojenia ďalších samospráv do iniciatívy plánujú jej zakladatelia spustiť na podporu urýchlenej výstavby cesty aj petíciu občanov.
Úsek v štádiu prípravy
„Ministerstvo dopravy je otvorené diskusii s každým, kto sa zaujíma o tému výstavby ciest. Zúčastňujme sa stretnutí s občanmi a ich zástupcami, kde vysvetľujeme naše postoje a dôvody, ktoré zohľadňujeme pri výstavbe cestnej infraštruktúry. Našou prioritou je udržať tempo výstavby na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Košicami, pokračovať vo výstavbe diaľničného prepojenia s Poľskom cez Kysuce. Popritom realizujeme prípravu ďalších úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, vrátane severojužného prepojenia,“ píše sa v reakcii MDV SR.
Aktuálne je úsek R1 medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom v štádiu prípravy. V najpokročilejšej fáze je príprava úseku Banská Bystrica – Slovenská Ľupča, kde je vydané územné rozhodnutie. Pri niektorých úsekoch je potrebné opakovanie procesu EIA, boli spracované zámery EIA a ministerstvo životného prostredia vydalo rozsahy hodnotenia a proces bude pokračovať spracovaním správy EIA. Začiatok výstavby závisí podľa ministerstva od stavu pripravenosti a finančných zdrojov.
„Zdroje na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest sú už takmer vyčerpané, preto navrhujeme otvoriť dlhovú brzdu, aby sme si mohli výhodne požičať na urýchlenie výstavby ciest. Primátori by v tejto súvislosti mali vyvinúť iniciatívu aj smerom k poslancom parlamentu vo veci podpory uvoľnenia dlhovej brzdy,“ uvádza sa v závere.
Foto: ilustračné