Dočkáme sa pri Lučenci rýchlostnej cesty R2? Výstavba ďalších úsekov je neistá
Výstavba ďalších úsekov rýchlostnej cesty R2 od Kriváňa v okrese Detva smerom na Lučenec, Rimavskú Sobotu a ďalej na Košice je neistá.
Výstavba ďalších úsekov rýchlostnej cesty R2 od Kriváňa v okrese Detva smerom na Lučenec, Rimavskú Sobotu a ďalej na Košice je neistá. Vyplýva to zo stanoviska Útvaru Hodnoty za peniaze Ministerstva financií (MF) SR, podľa ktorého namiesto stavby ďalšieho úseku R2 Kriváň – Lovinobaňa stačí rozšíriť existujúcu cestu I/16.
„Projekt nie je ekonomicky rentabilný. Dopravné zaťaženie súčasnej cesty nevytvára tlak na výstavbu. Návrh viesť cestu v peáži s I/16 je vítaný, odporúčame nemeniť klasifikáciu na R2, aby nebolo potrebné stavať paralelnú cestu. Rovnako odporúčame využiť cestu I/16 aj v druhej časti z Mýtnej po Lovinobaňu, s prípadným obchvatom obce Mýtna,“ uvádza útvar vo svojom stanovisku.
Podľa vyjadrenia, ktoré poskytlo Ministerstvo dopravy (MD) SR, však v prípade úseku R2 Kriváň – Lovinobaňa nie je možné hovoriť o výslednej rentabilite. „MF SR vychádzalo zo starých údajov, keďže aktuálne sa v rámci pokračujúcej projektovej prípravy optimalizuje technické a dopravné riešenie, čo bude mať za následok celkové zníženie nákladov. Zároveň po spustení úseku Zvolen východ – Pstruša sa podstatným spôsobom menia vstupy dopravného modelu s pozitívnym dosahom na efektívnosť nadväzujúcich úsekov, vrátane úseku Kriváň – Lovinobaňa,“ uviedla hovorkyňa MD SR Karolína Ducká.
So stanoviskom MF SR nesúhlasí ani Pavel Greksa, starosta obce Mýtna v okrese Lučenec, ktorý je zároveň vedúcim pracovnej skupiny pre výstavbu R2 Stred splnomocnenca vlády SR pre rýchlostné cesty. „Nedá sa všetko posudzovať len z hľadiska peňazí. Veď tu ide o ďalší rozvoj tohto zaostalého regiónu. Ak sa cesta nepostaví, neprídu sem investori a Novohrad i Gemer sa budú naďalej vyľudňovať,“ zdôraznil Greksa s tým, že aj súčasná vláda si vo svojom programe ako prioritu určila výstavbu tejto rýchlostnej cesty. Ďalším argumentom pre pokračovanie R2 je podľa neho napríklad najkratšie spojenie Košíc s Bratislavou, ktoré je možné realizovať práve južnou trasou.
Útvar Hodnoty za peniaze neodporučil ani výstavbu ďalšieho úseku R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou, ktorého súčasťou je i tunel Soroška. Ani tento projekt nepovažujú za ekonomicky rentabilný a odporúčajú posúdiť možnosť rekonštrukcie a rozšírenia cesty I. triedy, s prípadnými stúpacími pruhmi cez Sorošku.
Pozrite si v priloženej fotogalérii, ako nedávno otvorili nový úsek R2 pri Zvolene!
Foto: ilustračné