Vyskúšali si to na vlastnej koži a majú už jasno: Janko (15) a Igor (15) z lučeneckého gympla chú byť politikmi!
Politika je pre mnohých buď španielska dedina, alebo téma ktorá končí obvykle hádkou. Inak to ale vníma pár študentov kvarty Súkromného gymnázia v Lučenci. Budeme o nich ešte počuť?
Ako funguje európsky parlament si mohli na vlastnej koži vyskúšať aj študenti z Lučenca. Dvaja sa úlohy europoslancov zhostili tak úspešne, že boli vyhlásení za najaktívnejší štát. Politike sa chcú venovať aj profesionálne.
Informačný a vzdelávací projekt „Rozhoduj o Európe" je kombináciou série interaktívnych seminárov a simulácie modelového zasadnutia inštitúcií Európskej únie. Projektu sa zúčastnili aj študenti kvarty Súkromného gymnázia v Lučenci. „Naši študenti si vyskúšali úlohu ministrov zahraničných vecí členských štátov EÚ a riešili aktuálnu problematiku sankcií EÚ voči Rusku. Ján Danko a Igor Žilák zastupovali v rokovaní Rakúsko a Ester Maráková a Nikolas Kočiš zastupovali Švédsko,“ priblížila projekt Viera Jakubove zo Súkromného gymnázia.
Na záver simulovaného zasadnutia boli vyhodnotené najaktívnejšie krajiny, z ktorých víťazne vyšlo Rakúsko a teda „ministri“ z Lučenca.
„Našou prvou úlohou bolo navrhnúť a prijať riešenie pre problémy mladých v danej oblasti. Druhou úlohou bolo rozhodnutie ministrov o sankciách proti Rusku. Každá krajina sa musela riadiť reálnou ekonomikou a politikou daného štátu,“ upresnil účastník zasadnutia Ján Danko. „Chceli sme vybojovať čo najlepšie podmienky pre náš štát a snažili sme sa o to, aby sa sankcie príliš nehrotili. Boli sme za miernejšie sankcie voči Rusku,“ doplnil Igor Žilák.
Do ďalšieho kola títo mladí úspešní politici museli napísať motivačné listy a eseje na tému „Ako môžem ovplyvniť život v obci, kde žijem“. Víťazi sa zúčastnia celoslovenskej päťdňovej simulácie práce inštitúcií EÚ v Trenčianskych Tepliciach. „Ja som písal o riešení ekonomiky v našom meste v porovnaní s minulosťou,“ prezradil Igor, „Ja som sa zameral na možnosti občana ovplyvňovať dianie v meste,“ uzavrel Ján.
Napriek tomu, že pätnásťroční tínedžéri inklinujú skôr k hudbe a športom, títo študenti sa vážne zaujímajú o politiku. V budúcnosti by sa jej chceli venovať aj aktívne. Už teraz v tom majú jasno. „Chcel by som študovať diplomaciu,“ hovorí Ján. „Chystám sa na zahraničný obchod, alebo zahraničné vzťahy,“ pridáva sa Igor.
Obidvaja zhodne tvrdia, že politika je náročná. Človek podľa nich musí mať prehľad a musí vedieť robiť rázne rozhodnutia. Tento projekt sa im páči aj preto, že pomocou neformálneho vzdelávania získajú možnosť rozvíjať svoje zručnosti s nadväzovaním kontaktov, argumentáciou, formulovaním vlastných názorov a postojov a rešpektovaním názorov druhého.